از آنجایی که سود بازار فروش زعفران صادراتی چشمگیر است، هر ساله افراد زیادی به خرید و فروش زعفران حتی به عنوان شغل دوم رو می آورند. فروش زعفران در بازارهای داخلی و خارجی در سود و روش توزیع تفاوت های بسیاری دارد. در ادامه سود فروش زعفران در بازار داخلی و سود فروش زعفران در بازار خارجی و همچنین عوامل موثر در فروش داخلی زعفران و فروش زعفران در بازارهای جهانی و عوامل موثر در فروش خارجی زعفران را بررسی خواهیم کرد.
بازار فروش داخلی زعفران
با توجه به اینکه سود فروش زعفران زیاد است، هر ساله افراد زیادی به خرید و فروش زعفران حتی به عنوان شغل دوم رو می آورند. فروش داخلی زعفران به دو صورت انجام می شود:
- فروش زعفران فله (به دلیل سالم ماندن زعفران بزرگترین بسته بندی فله نیم کیلو است)
- فروش زعفران بسته بندی شده.
هزینه عرضه زعفران در بسته بندیهای کوچک و کیفیت که مطابق با استانداردهای جهانی باشد بالا تر از فله است، ضمن اینکه عرضه به شکل بسته بندیهای کوچک نیاز به هزینه زیادی برای پخش مویرگی در فروشگاههای کشورهای هدف صادراتی دارد.
فروش زعفران فله برای مصارف صنعتی، و فروش زعفران در بسته بندیهای کوچک برای مصارف خانگی است.
فروش زعفران در بازارهای جهانی
در سال گذشته ایران حدود 236 تن زعفران به ارزش بیش از 326 میلیون دلار صادر کرده است که رکورد جدیدی در 10 سال گذشته به شمار می رود. البته قیمت فروش زعفران در بازار جهانی تفاوتهایی دارد. یکی از مهمترین عوامل، نوسانات بهای ارز است. با توجه به عدم ثبات ارزی در کشور، نرخ برابری ارز در خصوص زعفران هر ساله شکاف بیشتری را بین قیمت بازار داخل و خارج ایجاد می کند.بطوریکه اخیرا قیمت زعفران در فروشگاه های زنجیره ای بزرگ دنیا مانند فروشگاه زنجیره ای وال مارت آمریکا تا ۹۱ میلیون تومان به ازا هر کیلو نیز رسید. قیمت زعفران با توجه به نوع زعفران ، اعم از پوشال، پوشال مرغوب، نگین سرگل و ممتاز، قیمت گذاری میشود. این زعفران با قیمتی حدود ۱۵ تا ۱۸ میلیون تومان به کشوری مثل امارات فروخته می شود.
عوامل موثر در فروش خارجی زعفران
عمده زعفران ایران با وزن بالای ۳۰ گرم به دیگر کشورها صادر می شود. طبق آمار گمرک، زعفران ایرانی فاقد بسته بندی و در حجم های کیلویی در گونی از کشور خارج می شود و ۳۰ تا ۴۰ % آن به کشور امارات منتقل شده و ۲۰ تا ۳۰ % آن نیز وارد کشور اسپانیا می شود؛ حدود ۱۰ درصد آن نیز به کشور عراق منتقل می شود.
خریداران در کشور امارات عمدتاً متشکل از شرکتی با یک شریک ایرانی و یک شریک خارجی اغلب با ملیت اماراتی، اسپانیایی، پرتغالی و یا آمریکایی است. این شرکت ها زعفران ایرانی را با بسته بندی خود به نام کشوری مثل اسپانیا تولید شده در امارات، به کشورهای هدف صادر می کنند.
قیمت یک گرم زعفران در فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی مثل وال مارت و کروگر حدود ۱۸ دلار است.
با وجود اینکه حدود ۹۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید میشود اما توزیع زعفران در دنیا توسط کشورهای اروپایی و خارجی مخصوصاً کشور اسپانیا صورت میگیرد و دنیا زعفران تولید شده ایران را به نام اسپانیا و دیگر کشورهای اروپایی میشناسد.
عوامل موثر در فروش زعفران در داخل ایران
مهمترین عامل در فروش زعفران در بازار داخلی، پایین بودن قدرت چانه زنی تولید کننده یا توزیع کننده است. این امر باعث شده که متقاضی تعیین کننده قیمت باشد. البته موارد دیگری هم در این افزایش و کاهش قیمت زعفران موثر است. سیاست های دولت و همچنین ورود برخی دلالان در این عرصه نیز باعث نوسانات قیمت طلای سرخ شده است. شرکت الماس زعفران سعی دارد بهترین زعفران با کیفیت درجه یک ارگانیک را با قیمت بسیار مناسب و منصفانه به تجار و متقاضیان گرامی تقدیم کند.
چنانچه قصد خرید و صادرات زعفران درجه یک را دارید، لطفاً با متخصصان شرکت ما در ارتباط شوید.